Spaarrente.nl > Blog > Phishing mail

Phishing mail

Door Redactie Spaarrente.nl  | 18 januari 2018  | Nog geen reacties

phising mail ingJe krijgt een e-mail van de bank met het verzoek de beveiliging van je bankrekening te activeren. Je klikt op de link in het bericht en vult je gegevens in om in te loggen. Op dat moment hebben de oplichters achter de mail je gegevens in handen en kunnen zij je rekening leeghalen. Het bleek phishing-mail te zijn.

Wat is phishing e-mail?

Phishing is een manier van fraude via internet. Meestal gaat het om phishing email van een financiële organisatie, zoals een bank. Het doel van deze mails is dat je via een valse website inlogt met je bankgegevens, zodat de oplichters deze gegevens in handen krijgen. Zo krijgen zij toegang tot je rekening. De valse website lijkt op de website van je bank, zodat je gemakkelijk denkt dat je op een beveiligde website zit.

phishing sns bank

De phishing mail roept vaak op tot dringende actie, omdat je rekening anders niet goed beveiligd is bijvoorbeeld of omdat er anders een ongewenste overboeking plaatsvindt. Juist door angst aan te wakkeren of tot haast op te roepen, proberen de oplichters je snel op de link te laten klikken. Hoewel sommige phishing-mail in slecht Nederlands is geschreven en overduidelijk nep is, lijken sommige mails door logo’s, handtekeningen en een redelijke tekst op een echte mail van de bank. 

Tip! Ontvang je een mailtje van de bank en twijfel je of het phishing-mail is of een echt mailtje? Neem dan contact op met klantenservice van de bank om het te controleren.

Phishing mails herkennen

Elke phishing email is anders, maar aan de volgende punten kun je phishing mail toch herkennen:

  • Zoals gezegd kunnen phishing mails goed geschreven zijn, maar vaak is het taalgebruik slecht of vreemd.
  • Je naam staat doorgaans niet in de aanhef. Meestal gebruiken de oplichters termen als Beste klant, geachte klant of beste meneer/mevrouw.
  • Vaak lijkt het mailadres op dat van een bank, maar klopt er net een lettertje niet.
  • Banken vragen nooit om persoonlijke gegevens of inloggegevens per mail. Wordt hier wel naar gevraagd, dan gaat het om phishing mail.
  • In phishing mail staat altijd een linkje naar een pagina om je in te loggen. Als je met je muis over deze link schuift, verschijnt er een klein blokje waarin je kunt zien naar welke website deze verwijst. Zo kun je zien dat de link niet klopt.

phishing abnPhishing mail melden

Phishing mails melden bij de bank als je deze binnen krijgt, is erg belangrijk. Zo kan de bank actie ondernemen om de oplichters te achterhalen en vooral om de klanten te waarschuwen.

Daarnaast bestaat er een meldpunt phishing mail: spamklacht.nl . Hier kun je melden dat je phishing mails hebt ontvangen. Het ACM (Autoriteit Consument & Markt) stelt bij meerdere meldingen een onderzoek in om de oplichters op te sporen.

 

 

 

 

Meer weten over?Lees ook onze andere artikelen over veilig sparen
Reageer hierop
Naam
Emailadres (wordt niet gepubliceerd)
Uw bericht  
Code
Akkoordverklaring
Verzenden
Blog Spaarrente.nl
Top 5 SparenAanbiederRente% Bigbank2,00%Yapi Kredi Bank1,65%Nationale Nederlanden1,60%Centraal Beheer Achmea1,50%Triodos Bank1,35% Alle spaarbanken vergelijken